.

Zamerané na evakuáciu: ste na ňu pripravení?

[Aktualizované] Dokážete vo firme bezpečne zísť schodisko pri výpadku prúdu? Alebo ako sa zachovať v prípade požiaru? Prečítajte si, aké platia základné pravidlá pre evakuáciu, ako zostaviť evakuačný plán a ako má vyzerať správne značenie únikových ciest.

Evakuácia je rýchly a bezpečný presun osôb, zvierat a dôležitých predmetov z budovy alebo miesta, ktoré je ohrozené mimoriadnou situáciou. Najčastejšou príčinou evakuácie býva požiar. Okrem toho sa ale môžeme stretnúť s:

  • povodňou, 
  • únikom plynu, 
  • výbuchom,
  • zrútením objektu
  • alebo zemetrasením.

Naštudujte si dôležité podmienky

Označenie únikových ciest je nariadené napr. v Zákone o ochrane pred požiarmi, Vyhláške o požiarnej prevencii alebo Nariadení vlády o požiadavkách na zaistenie bezpečnostného a zdravotného označenia pri práci.

Značenie musí spĺňať niekoľko podmienok:

  • umiestnenie jednotlivých značiek musí byť v budove na dohľad,
  • značenie má upozorniť aj na ďalšie možné nebezpečenstvá na únikovej ceste – napr. nebezpečenstvo pádu, označenie schodov alebo prekážok. Dbajte aj na označenie hrán, schodov alebo stĺpikov. Berte do úvahy, že počas evakuácie môže byť zhoršená viditeľnosť, napr. pre dym.

Ako označiť únikové východy a trasu evakuácie

Na označenie trasy úniku sa podľa predpisov využíva 5 základných typov nástenných zelených tabuliek so šípkami, ktoré označujú:

  1. smer úniku a evakuácie na únikovej ceste (chodbe) – použite napríklad v miestach, kde je niekoľko možností smeru úniku, ale len niektoré sú správne,
  2. únikové dvere – umiestňujte nad dvere, ktoré vedú do vonkajšieho priestoru,
  3. priebežný smer úniku a evakuácie – uistia človeka o správnej trase napríklad v priechode bez dverí alebo pri dverách, ktoré vedú napr. do ďalšej chodby,
  4. smer úniku na schodisku (ktoré tvorí únikovú cestu) – umiestňuje sa najčastejšie na schodiskové podesty,
  5. smer bezbariérového úniku – patrí, rovnako ako klasický smer úniku, na miesta, kde dochádza k zmene smeru.

Vzdialenosť značiek od seba alebo ich počet nie je predpísaný. Vždy ich rozmiestňujte tak, aby bol smer cesty jednoznačný – najmä v chodbách, kde je veľa zákrut, alebo pri schodoch. Zabráňte použitiu nevhodných dverí.

Fotoluminiscenčné označenie vám pomôže v tme

Celá úniková trasa vrátane dverí a všetkých prípadných prekážok musí byť dostatočne osvetlená, aby umožňovala orientáciu aj v prípade výpadku prúdu:

  • Prvou možnosťou je preto umiestnenie núdzového osvetlenia na stenu,
  • druhým variantom je zvoliť namiesto plastových alebo samolepiacich tabuliek fotoluminiscenčné označenie, ktoré svieti aj po výpadku osvetlenia a je celkom bezúdržbové.

TIP: Pri označovaní podláh nezabudnite ani na schodisko. Keď vypadne prúd vo vašej firme, dokážete bezpečne zísť po schodoch? Minimálne hrany prvého a posledného schodu je vždy dobré zvýrazniť luminiscenčnými (a protišmykovými) páskami.

Pripravte si evakuačný plán

Vypracovanie pokynov pre prípadnú evakuáciu osôb, zvierat aj materiálov je povinnosťou každého zamestnávateľa, ktorú nariaďujú:

Stretnete sa pritom s pojmami evakuačný plánpožiarny evakuačný plán. Ide pritom o takmer totožné dokumenty s jedným rozdielom – požiarny evakuačný plán konkrétne definuje postup evakuácie v priebehu požiaru (nie z iných dôvodov ako sú povodeň, zemetrasenie a pod.)

Správny evakuačný plán obsahuje grafickú časť (plán únikovej trasy) a textovú časť (inštrukcie k evakuácii).

Plán sa spracováva vo forme výkresu, ktorý musí obsahovať:

  • označenie podlažia, pre ktoré je spracovaný,
  • vyznačenie smerov úniku,
  • vyznačenie umiestnenia požiarnych zariadení, najmä hasiacich prístrojov a hadicových zariadení,
  • grafické vyznačenie presnej polohy pozorovateľa (alebo označenie „tu stojíte“),
  • zobrazenie celého objektu alebo situačného plánu s vyznačením miesta, kde sa evakuované osoby alebo zvieratá budú sústreďovať,
  • umiestnenie legendy použitých grafických symbolov a značiek.

Inštrukcie k evakuácii musia obsahovať:

  • určenie zamestnancov, ktorí budú riadiť evakuáciu a miesto, z ktorého ju budú riadiť,
  • určenie zamestnancov a prostriedkov, pomocou ktorých sa bude evakuácia vykonávať,
  • určenie spôsobu evakuácie a ciest na evakuáciu,
  • osobu, ktorá vykoná kontrolu počtu evakuovaných osôb, zvierat a materiálov,
  • určenie miesta, kde sa evakuované osoby, prípadne zvieratá a materiály budú sústreďovať,
  • určenie zodpovedného zamestnanca, ktorý vykoná kontrolu počtu evakuovaných osôb, zvierat a materiálov,

Nezabudnite, že kľúčový spôsob, ako si správnosť evakuačného plánu overiť, je pravidelný nácvik. Odporúčame, aby ste si aspoň raz ročne zorganizovali cvičný požiarny poplach.

Ako prebieha ohlásenie nebezpečenstva a evakuácie v prípade požiaru

  1. Keď si ktokoľvek v budove všimne dym, oheň alebo inú neobvyklú situáciu, stlačí tlačidlo požiarneho poplachu, ktorým aktivuje alarm. Pokiaľ sa v budove nenachádza tlačidlo na spustenie sirény či alarmu, človek by mal začať kričať „Horí!“. Na oznámenie poplachu sa dá využiť tiež reproduktor.
  2. Dotyčný by mal ihneď volať hasičov (150) alebo tiesňovú linku (112) a oznámiť operátorovi čo najviac podrobností v tomto poradí:
    1. adresa, kde horí (kde sa udalosť stala) – tu je najdôležitejším údajom ulica,
    2. čo horí – čo sa stalo, odhad rozsahu požiaru,
    3. svoje meno a priezvisko
    4. a číslo telefónu, z ktorého voláte.
  3. Zatvorte všetky okná, čo sú okolo vás. Vzduch totiž podporuje horenie.
  4. Odpojte všetky elektrospotrebiče (okrem chladničky a mrazničky) a zatvorte kohúty na plyn a vodu.
  5. Svetla nechajte svietiť pre lepšiu orientáciu v budove pri evakuácii aj pri následných záchranných operáciách hasičov.
  6. Začnite evakuáciu podľa pokynov preventívnej protipožiarnej hliadky vo vašej budove. Pokiaľ ste členom hliadky, uistite sa, že celá skupina zamestnancov opustila budovu.
  7. Presuňte sa na určené zhromaždisko. Vždy sa snažte, aby záchranári a hasiči mali priechodnú cestu. Pokiaľ zistíte, že niekto chýba, okamžite to nahláste členovi záchranného tímu. Pripojte čo najviac údajov o danej osobe – ako vyzerá, či má vám známu zdravotnú komplikáciu a kde sa pravdepodobne vyskytuje.

DÔLEŽITÉ: Na evakuáciu nikdy nepoužívajte bežný výťah. Okrem toho, že by ste v ňom mohli uviaznuť, výťahová šachta funguje ako komín a cirkulácia vzduchu pri pohybe výťahu rozširuje požiar. Vo veľkých administratívnych budovách výťahy po spustení alarmu zvyčajne zídu samy dolu. Vždy použite schody a klasický východ z budovy alebo evakuačný výťah.

Pokiaľ trasu evakuácie vyznačujete, tabuľky umiestnite tak, aby bolo zrejmé, že výťah nie je núdzový východ.

Pokiaľ potrebujete pomoc s výberom vhodných bezpečnostných tabuliek na pracovisko, obráťte sa na našich predajcov.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu